Bliže realnoj potrošnji: WLTP aktualizira vrijednosti potrošnje.
Od 1. rujna 2017. godine, za sva nova vozila s novim homologacijskim tipnim odobrenjima primjenjuje se postupak mjerenja emisija CO₂ i potrošnje goriva prema World Harmonised Light Vehicle Test Procedure - WLTP (Globalno usklađen ispitni postupak za osobna i laka gospodarska vozila), koji je realniji ispitni postupak, te daje preciznije podatke o potrošnji goriva i emisija CO₂. Od 1. siječnja 2021. godine WLTP je kod svih putničkih vozila isključivi ispitni postupak određivanja emisije CO₂ i potrošnje goriva. Iznos Posebnog poreza na motorna vozila u dijelu u kojem se izračunava ovisno o emisiji CO₂ konkretnog vozila, te time i ukupna cijena vozila, obračunavaju se isključivo prema WLTP protokolu.
GDJE SE SVE UVODI WLTP?
Legenda:
Zeleno -Europska unija (28 država)
Svijetlo sivo - preostale 4 europske države (Švicarska, Lihtenštajn, Norveška, Island)
Crno - zemlje koje kandidiraju za Europsku uniju: Turska (WLTP vrijedi za importirana vozila, za vozila proizvedena u Turskoj vrijedi NEDC), Izrael i izdvojena područja Europske unije (još nejasno): La Réunion, Martinique, Gvadalupe, Francuska Gvajana, St. Martin, Mayotte
Tamno siva - djelomično implementirano (planirano): Južna Koreja, Japan (WLTP bez "extra-high" faze ispitnog ciklusa), Indija, Kina (samo emisije CO₂, za vrijednosti potrošnje koristi se NEDC).
Pregled NEDC ciklusa
Normativni ciklus vožnje NEDC vrijedi za sva osobna i laka gospodarska vozila. Uveden je 1992. godine od strane Europske Unije, kako bi se utvrdile vrijednosti potrošnje i specifične emisije pojedinih vozila i kako bi se na raspolaganje stavile usporedive vrijednosti. Tu možete vidjeti pregled okvirnih uvjeta za mjerenja.
Ispitni parametri:
- Temperatura u ispitnoj komori iznosi od 20 do 30°.
- Duljina dionice je 11 km.
- Ciklus traje 20 minuta.
- Ciklus se sastoji od dvije faze:
- 13 minuta simulirane gradske vožnje
- 7 minuta simulirane međugradske vožnje
- Prosječna brzina iznosi cca. 33 km/h.
- Udio perioda mirovanja iznosi 25%.
- Maksimalna brzina je 120 km/h.
- Točke za mijenjanje stupnjeva prijenosa kod modela s ručnim mjenjačem točno su zadane.
- Dodatna oprema i klimatizacija ne uzimaju se u obzir.
Pregled WLTP ciklusa
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, skraćeno WLTP, predstavlja postupak za ispitivanje osobnih i lakih gospodarskih vozila ujednačen diljem svijeta.
On bi od 1. rujna 2017. godine znatno dinamičnijim ispitnim parametrima trebao omogućiti realnije podatke o potrošnji. Koji su to parametri, možete vidjeti tu.
Ispitni parametri:
- Temperatura u ispitnoj komori iznosi 23° C.
- Duljina dionice je 23 km.
- Ciklus traje 30 minuta.
- Sastoji se od četiri faze (low, medium, high, extra-high).
- Prosječna brzina iznosi 47 km/h.
- Udio perioda mirovanja iznosi 13%.
- Maksimalna brzina je iznad 130 km/h.
- Točke za mijenjanje stupnjeva prijenosa izračunavaju se unaprijed individualno za svako vozilo.
- Masa vozila i dodatna oprema uzimaju se u obzir kod procjene.
- Mjere se sve moguće kombinacije motora i mjenjača.
Pregled RDE ciklusa
Dodatno uz WLTP u Europi se od rujna 2017. mjerenja provode i prema RDE ispitnom postupku. RDE je kratica za "Real Driving Emissions" (realne emisije ispušnih plinova). Za razliku od standarda NEDC i WLTP kod ovog se postupka emisija ne mjeri na ispitnim valjcima, nego u realnom cestovnom prometu. Emisije štetnih plinova (Nox i čestice/fina prašina) izmjerene tijekom vožnje u cestovnom prometu nazivaju se realne emisije.
Tijekom mjerenja prema RDE postupku dionica jednom trećinom prolazi kroz grad, jednom trećinom međugradskim cestama i jednom trećinom autoputom, i to uz nasumično ubrzavanje i kočenje i uz stalno pridržavanje propisa cestovnog prometa. Prosječna brzina u gradu iznosi između 15 i 40 km/h - maksimalno do 60 km/h, na međugradskim cestama iznosi između 60 i 90 km/h, a na autoputu do 145 km/h te nakratko i do 160 km/h.
Vozilo je opremljeno PEMS mjernim uređajem ("Portable Emission Measurement System"- mobilni sustav za mjerenje emisija). Taj uređaj mjeri emisiju štetnih tvari (dušikovi oksidi i ugljični monoksid). Vožnja traje između 90 i 120 minuta. Vanjska temperature pritom mora biti između -7 i +35 °C. Može se uključiti klima-uređaj.
Ciljevi novog postupka mjerenja.
WLTP ciklusom vožnje iznova se definiraju ispitni parametri za utvrđivanje potrošnje goriva i emisije ispušnih plinova. Prednosti su sljedeće:
Savjeti za štednju goriva
Vozite moderno i uz predviđanje situacija u prometu
Upola manje stresa - dvostruka ušteda: onaj tko se vozi opušteno i ravnomjerno, ne koči puno, prati promet, dopusti da se vozilo nekada kotrlja i bez pogona i koristi inerciju, troši znatno manje goriva i vozi se opuštenije.
Također i na autoputu: umjesto 160 km/h radije vozite 130 km/h i štedite gorivo. Vožnja uz predviđanje situacija u prometu među ostalim će vam pomoći i da izbjegnete zastoje.
Vozite u najvišem mogućem stupnju prijenosa.
Prebacite već na 30 km/h u teći stupanj prijenosa - štedite ranijim prebacivanjem u viši stupanj prijenosa. Da vožnja na niskom broju okretaja šteti motoru, predstavlja bajku. TDI i TSI motorima godi kada već na 30 km/h prebacite u treći stupanj prijenosa, jer oni već na 2000 o/min razvijaju iznenađujuće veliku snagu. Nakon pokretanja vozila možete već nakon jedne duljine vozila prebaciti u drugi stupanj prijenosa. A kod prebacivanja u više stupnjeve ponekad neki stupanj možete i preskočiti. Uvijek odaberite najviši mogući stupanj prijenosa. Brzina od 50 km/h u 5. stupnju prijenosa mnogim automobilima ne predstavlja nikakav problem. Sve dok vaše vozilo vozi bez trzaja i dok akustički zvuči dobro, broj okretaja nije prenizak.
Iskoristite funkciju prekida dovoda goriva u motor.
0,0 litara - vozite se za 0 kuna: pravilne tehnike vožnje omogućuju veliku uštedu. Jeste li znali da na pokazivaču možete postići "trenutačnu potrošnju" od točno 0,0 l / 100 km? I to tako da uz umetnut stupanj prijenosa pustite vozilo da se kotrlja! Zahvaljujući funkciji prekida dovoda goriva u motor tada nećete potrošiti i kap goriva. Najbolje je da ovu pametnu metodu koristite kada dodatno profitirate i od efekta kočenja motorom. Dakle kod vožnje na nizbrdicama ili kada se približavate crvenom semaforu. I nakon izbacivanja iz stupnja prijenosa trošite znatno manje goriva. Ova je metoda posebno učinkovita kada - zahvaljujući vožnji uz predviđanje situacija u prometu - vozilo na dužim dionicama možete pustiti da se kotrlja bez pogona.
Umjereno koristite dodatnu opremu
Uštedite i do 2 litre: dodatna oprema čini vožnju komfornijom - ali uz prekomjerno korištenje na žalost i skupljom. Tako klima-uređaj primjerice troši gorivo - i to ne malo. Kako bi se ljeti temperatura u unutrašnjosti spustila i zadržala niskom, klima-uređaj na niskim brzinama troši i do 2 litre na 100 km. Temperaturu možete spustiti i prozračivanjem vozila prije kretanja i kraćom vožnjom sa spuštenim prozorima. Povremeno tijekom vožnje provjerite koju opremu trenutačno koristite, i da li vam je stvarno potrebna.
Provjerite tlak u gumama.
S malo zraka uštedite i do 15 posto: ušteda goriva počinje već prije vožnje jednostavnom kontrolom tlaka u gumama! Otpor kotrljanja u ukupnoj potrošnji sudjeluje i do 15%. Kada svoje gume napumpate na tlak koji se preporučuje za puno opterećenje (vrijednosti možete pronaći na poklopcu spremnika za gorivo), smanjuje se otpor kotrljanja, a time i potrošnja. Kod nabave guma pazite na to da imaju što manji otpor kotrljanja - tako ćete uštedjeti dodatnih 3% goriva, a i buka će biti manja.
Izbjegavajte kratke dionice.
Štedite kombinirajući vožnje: motor najviše troši kada je hladan. To konkretno znači: ako se često vozite na kratkim dionicama, potrošnja se može povećati i na 30 l/100 km! Ako međutim jednom vožnjom obavite više poslova, možete uštedjeti gorivo. Tada motor vašeg automobila može brže postići radnu temperaturu, pa troši znatno manje goriva.
Koristite ulje za lagan rad.
Kvalitetom uštedite i do 5%: ako se motor počne ranije dobro podmazivati, ranije će se smanjiti i razina emisije ispušnih plinova. To je posebice važno kod pokretanja nezagrijanog motora i vožnje na kraćim dionicama. Dobro motorno ulje se stoga prije svega mora dobro rasporediti.
Smanjite otpor zraka.
Vozite se učinkovitije uz manji otpor zraka. Dobra aerodinamična svojstva ključ su manje potrošnje, posebice na višim brzinama. Karoserija vaše Škode stoga je koncipirana tako da vjetru nudi što manji otpor. Krovne nadogradnje kao što su nosač i za bicikle i krovne kutije za prtljagu tu prednost međutim mogu poništiti u potpunosti. Stoga ima smisla da između dva vikenda skijanja ili vožnje mountainbikea skinete krovni nosač.
Izbjegavajte nepotrebni teret.
Smanjenjem mase uštedite i do 0,3 litre goriva. Svaki kilogram prtljage troši gorivo. Da budemo precizni: 100 kg mase povećava potrošnju za 0,3 l/100 km. Stoga redovito provjeravajte sadržaj svog prtljažnika. Možete štedjeti i sa samim gorivom. Napunite spremnik uvijek samo do pola, jer pun spremnik povećava masu, a time i potrošnju.
Pitanja i odgovori
Što zapravo znači NEDC, WLTP i RDE?
NEDC je
kratica za "New European Driving Cycle" (novi europski ciklus vožnje), i
predstavlja postupak mjerenja na ispitnim valjcima koji se od 1992. godine
primjenjuje u cijeloj Europi za mjerenje emisije ispušnih plinova i potrošnju
goriva osobnih i lakih gospodarskih vozila.
Standard NEDC zamijenila je metoda ispitivanja WLTP ("Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure"), jedinstvena u cijelom svijetu. Novi bi postupak trebao potrošnju nekog vozila prikazati na realniji način, a baziran je na promijenjenom ispitnom ciklusu sa strožim ispitnim postavkama.
Dodatno uz WLTP u Europi emisije ispušnih plinova će se utvrđivati i ispitnim postupkom RDE ("Real Driving Emissions"), kod kojeg se mjerenja provode u realnom cestovnom prometu.
Po čemu se razlikuju WLTP i RDE?
Dok se ciklus WLTP vozi 30
minuta na ispitnim valjcima u standardiziranim okvirnim uvjetima, RDE ciklus se
prelazi na javnim cestama. Kod RDE mjerenja vozi se mješovita dionica uz nasumično
ubrzavanje i kočenje. To ispitivanje traje između 90 i 120 minuta. Dodatne razlike:
u WLTP ciklusu mjere se CO2, ispušni plinovi i potrošnja, dok se u RDE ciklusu
mjere se samo ispušni plinovi i čestice.
Od kada vrijede WLTP i RDE?
Od rujna 2017. sukcesivno se
prelazi na WLTP i RDE. Od rujna 2018. WLTP ispitni postupak obvezan je za sva
novoregistrirana vozila, isto kao i manji broj čestica (PN) u RDE ispitnom
ciklusu. Od rujna 2019. u RDE ciklusu se za sva novoregistirana vozila
dodatno uvodi i granična vrijednost za dušikove okside (NOx).
Vrijedi li WLTP ciklus i za vozila na električni pogon?
Da, i
vozila na električni pogon ispituju se prema novim WLTP pravilima.
Što je EU6?
EU6 ili Euro 6 aktualna je norma za emisiju
ispušnih plinova motornih vozila, koja propisuje granične vrijednosti za emisiju
ispušnih plinova u Europskoj Uniji.
Što za mene osobno znače WLTP i RDE?
Vrijednosti utvrđene
prema ispitnom postupku WLTP trebale bi realnije prikazati potrošnju, emisiju CO₂
kao i emisiju ispušnih plinova. Zbog toga postoji mogućnost da će se kod vozila s
motorom na izgaranje navoditi više vrijednosti potrošnje i emisije CO₂, a kod
električnih vozila manje vrijednosti dosega. Individualni odabir motora i dodatne
opreme također utječu na vrijednosti potrošnje i emisije CO₂. Ovisno o nacionalnom
zakonodavstvu to kao posljedicu može imati i povećanje poreza vezanih uz emisiju
CO₂.
RDE ispitni postupak pokazuje emisiju ispušnih plinova u realnom cestovnom prometu. Rezultate pojedinih RDE vožnji možete vidjeti na sljedećem linku:
Na koji način se implementiraju WLTP standardi?
Do rujna
2018. godine svi će Škoda modeli sukcesivno prijeći na WLTP ispitni
postupak.