Škoda je marka automobila s dinamičnim razvojem, koja se prezentira na hrvatskom, ali i na europskom i svjetskom tržištu svojim pouzdanim, sigurnim i udobnim automobilima najviše kvalitete i s izuzetnim omjerom uloženog i dobivenog. Tako se automobili marke Škoda sada izvoze u više od 100 zemalja, pri čemu se godišnje sveukupno proizvede gotovo 800.000 vozila koja se zatim isporučuju kupcima.
Ulaskom Volkswagen koncerna u poduzeće Škoda 1991. godine došlo je do transfera stručnog znanja i pozamašnih investicija. Tako je marka Škoda ostvarila važan tehnički napredak te danas povezuje tradicionalne vrijednosti i kreativnu funkcionalnost sa svježim i dinamičnim dizajnom. Pritom se također i dalje velika važnost pridaje samostalnosti marke.
Visoka tehnička stručnost, razvoj ciljano usmjeren na tržište i proizvodnju te napredna tehnologija proizvodnje održavaju se u izvrsnoj kvaliteti Škoda vozila. Na tim temeljima marka Škoda pokušava i dalje ostati kreativna, bezvremenska i moderna te ispunjavati sve želje kupaca aktivno i usmjereno na budućnost. Otvorenost i iskrenost također se nalaze u središtu naših aktivnosti, jednako kao i stalno i potpuno zadovoljstvo kupaca, koje dolazi do izražaja kroz jednu od naših ključnih vrijednosti: ljudskost.
Što će vam izmamiti osmijeh na lice? Volim gledati kako ljudi reagiraju kada prvi put vide naše dizajne. Kada se oni smiju, moram se i ja nasmijati. Dobar je osjećaj kada imate priliku razveseliti koga. Kada skiciramo automobil, cijeli proces traje oko tri godine. Ključna faza dizajniranja u pravilu traje oko devet mjeseci – dakle koliko i trudnoća. A tako gledamo i na automobil: to je naša beba i mi se o njoj brinemo. Ulažemo mnogo žara i vremena svog života – toliko ideja, imamo uspone, ali i padove. Zatim vidjeti taj automobil prvi put na cesti, vidjeti kupca koji je oduševljen njime i ponosan na njega: to je ono za što radimo.
A kakvo je stanje s kritikom? U dizajnu nikad ne postoji konačno rješenje. I crna i bijela mogu biti prave boje. Ako se nekima sviđa, a drugima ne, morate brzo smisliti dobar odgovor. Svaka je reakcija bolja od: „Svejedno mi je.“ S druge strane, u svakom automobilu koji skicirate krije se komadić vaše duše, zbog toga ste, naravno, ponešto osjetljivi. Svatko tko se požali na moj automobil na neki se način žali i na mene. Ponekad vam to zada udarac, ali sve je to dio posla. Pokušavamo izazvati emocije, a ne ostati prosječni.
Otkuda znate što će se ljudima svidjeti? Što Vas nadahnjuje? Sve. Sve što smatram zanimljivim. Zanimaju me zrakoplovi, to su uska i snažna sredstva. I brodovi su zanimljivi, jednako kao i arhitektura, moda, filmovi i elektronika. Kad god putujem, pokušam si uzeti vremena da sjednem u kafić, promatram promet i ljude te da upijem atmosferu. Svijet je pun čuda i iznenađenja. Dizajneri moraju rano prepoznati i predvidjeti trendove. Naravno, nemamo kristalnu kuglu, ali imamo tu intuiciju koja je vrlo važna. Apsolutni dokazi u našem poslu ne postoje, zbog toga je ponekad teško uvjeriti druge. Ne možemo dokazati da smo na pravom putu, to je uvijek stvar osjećaja. To nije jednostavno, ali ja to volim.
Jeste li oduvijek željeli postati dizajner? Oduvijek sam crtao, čak i kada sam bio mali. Iako tada nisam crtao automobile, nego crtane. Moj je san bio skicirati crtane filmove za Disney studio kao što su Petar Pan ili Snjeguljica. Tamo treba puno kreativnosti, a umjetnički su kriteriji vrlo visoki. To me još uvijek fascinira, čak i skupljam Disneyeve skice scenarija. Kasnije, kada sam završio sa školom, odlučio sam postati novinar. Mislio sam da karijera umjetnika ne bi u stvarnosti funkcionirala. No tada me susjed koji je radio kao asistent u umjetničkoj školi pozvao na jednu izložbu. Bila je to prostorija puna nacrta automobila koje su izradili ljudi koji su tada bili na praksi u Volkswagenu. Kada sam vidio te nacrte, pomislio sam: to je ono što želim raditi. Pogodilo me kao grom i nikad se nisam pokajao zbog te odluke.
Kao veliki Disneyev fan koji je Vaš omiljeni film? Veliki sam fan Star Warsa, a osim toga, volim puno Disneyevih filmova. No ono što stvarno volim i što je jako utjecalo na mene je Blade Runner. Star Wars je lijepa priča, ali Blade Runner došao je tako blizu stvarnosti kako bi budućnost uistinu mogla izgledati. Bio sam duboko impresioniran njime. Kupio sam knjižicu sa skicama svih automobila, ljudi i kostima. Ako se danas nalazite u Šangaju i pogledate sve te nebodere, svjetla i svjetleće reklame, to je upravo ono što je Ridley Scott prikazao još prije 20 godina.
A koju umjetnost najviše volite? Volim skice starih majstora kao što su bili Michelangelo ili Leonardo ponekad čak i više nego konačnu sliku. Volim promatrati kako su postupili tijekom oblikovanja slike. Oni pokazuju da je veličanstvena slika težak posao, slično kao veličanstven automobil. Fasciniraju me trenuci kreativnosti dokumentirani u skicama. Kao što je Leonardo tražio idealne proporcije ljudskog tijela, tako mi pokušavamo dati automobilu idealne proporcije. Je li on sportski? Je li prostran? Je li udoban? To je potraga za savršenstvom.
Čemu se veselite u budućnosti? Nove nas tehnologije stavljaju pred teške izazove i to mi se sviđa. Autonomna vožnja, upravljanje govornim naredbama, novi zakonski propisi ili pak hologrami. Veselim se svakom novom izazovu jer on naš život čini zanimljivim i stavlja našu kreativnost u iskušenje. A mi moramo napraviti najbolje iz toga. Međutim, izazov je napraviti to bolje od svih drugih. To je kao u Formuli 1, gdje treba stalno iznova ulagati napore kako bi se išlo ukorak s novim pravilima. Ne bojim se budućnosti. U prethodnih 20 godina radili smo samo sa staklom, gumom i čelikom. Sada ima toliko više zanimljivih stvari za istražiti.
Nedavno ste se preselili u Češku. Koji su Vaši dojmovi o zemlji? Prošle godine posjetio sam Češku prvi put u životu i bio sam u Pragu. Bio sam vrlo impresioniran kombinacijom tradicionalne i moderne arhitekture. Grad je stvarno lijep, s puno stila i povijesti, no također ostavlja dojam da je mlad i živahan. To mi se sviđa. Tako je i u Škodi. Marka ima dugu povijest i vrlo je inspirativna. Nijedan se drugi proizvođač ne može pozvati na tako raznoliku bazu – recimo na primjer češko staklo. Koristimo to ponosno naslijeđe za stvaranje automobila koji su jedinstveni, stoga Škodu možete razlikovati od bilo kojeg drugog automobila. Toga ćemo se držati i dalje u budućnosti.
Koji Vam se klasičan Škoda model najviše sviđa? To je svakako Škoda Popular Monte Carlo. On je tako jedinstven i lijep automobil, iznimno elegantan i dinamičan. Bilo bi fantastično kad bi ga jedanput mogao provozati. Uvijek je dobro kada neka marka može ponuditi vozilo iz snova, a za mene Popular Monte Carlo spada u tu kategoriju. Proveo sam puno vremena u Škoda muzeju i stvarno sam bio iznenađen koliko je duga i raznolika povijest marke. Iznimno sam impresioniran tim automobilima, njihovom kvalitetom i razinom obrade. To je vrlo nadahnjujuće za naš posao. Uvijek gledamo u budućnost, ali se također osvrćemo našim korijenima.
Gdje vidite Škoda dizajn u idućih pet godina? Mislim da Škoda ima odličnu budućnost. Još ćemo povećati renome marke. Škoda je već dosta prisutna na tržištu, ali poznatost marke još će rasti i mi tomu želimo pridonijeti dizajnom. Želimo dati još emocionalniji izričaj kako bismo pristupili još većem broju ljudi te ih očarali. Automobili postaju savršeniji, dinamičniji i emocionalniji. Ne želimo da ljudi kupuju Škodu samo zato što ima dobar omjer uloženog i dobivenog, nego i zato što im se sviđaju dizajn i automobil u cijelosti. Dizajn je često razlog zbog kojeg se odlučujemo za neki automobil ili se za njega ne odlučujemo, zato je naš posao tako važan. Mi činimo vrijednosti marke vidljivima.
Nedavno je predstavljena studija Škoda VISION X. Koja je prema Vašem mišljenju najmarkantnija značajka dizajna? VISION X bio je prvi Škoda model na kojem sam imao priliku surađivati, to je bilo lijepo iskustvo. Naš je zadatak bio uspostaviti vezu s Karoqom i Kodiaqom, ali unatoč tomu dati automobilu vlastiti karakter. Sviđa mi se naša nova interpretacija prednjeg dijela vozila. Svjetla za dnevnu vožnju su vrlo mala traka na gornjem rubu koja se sastoji od četiriju staklenih svjetlosnih pločica. Glavna su svjetla smještena znatno niže, što izgleda odlično i moderno. S jedne strane automobilu daje potpuno samostalan karakter, a s druge strane onaj poznati osjećaj. Naši kupci moraju moći identificirati naše modele kao Škoda vozila na prvi pogled. Mislim da smo u tom pogledu odradili dobar posao. Studija pobuđuje emocije i prekoračuje granice – ali pritom uvijek ostaje vjerodostojna. K tomu je Flex zelena boja vrlo lijepa, svježa i zanimljiva. Ovaj je automobil prepoznatljiv već izdaleka.
Koliko je velik Vaš dizajnerski tim i koja je točno Vaša uloga? Naš se dizajnerski tim sastoji od preko sto ljudi iz približno 25 zemalja, dakle tim je internacionalan. Imamo zaposlenike iz Španjolske, Njemačke, Kine, Francuske i brojnih drugih zemalja – naravno, također iz Češke i Slovačke. Danas je svatko globalni igrač i dobro je imati ljude različitog podrijetla. Dizajnere zanima raditi za nas i to je dobar znak za to da smo atraktivna marka. Moj je zadatak omogućiti ljudima da sanjaju i zatim gledati kako sve njihove ideje imaju prostora za rast. Naš je posao ponekad vrlo jednostavan: imamo olovku i papir i onda skiciramo ideju. Nema tajni, nikakvih računala, to su samo ljudi koji sjedaju za svoj radni stol i sanjaju. A ja pokušavam voditi brigu o tome da nijednu ideju ne odbacimo prerano. Pokušavamo učiniti nešto što nikad prije nije učinjeno, a ako imate preuske predodžbe o tome što Škoda je, a što nije, onda to ograničava kreativnost. Uvijek prvo gledamo što iz toga može proizaći jer smo stalno zainteresirani za novo.
Bez koje tri stvari ne biste mogli živjeti? Svoje obitelji, naravno, svog posla koji je moja strast... i svoje knjižice sa skicama.